
Z Mateuszem Pazdanem, Prezesem Zarządu Spółki SFD S.A., o upublicznieniu na rynku NewConnect, modelu biznesowym, otoczeniu rynkowym oraz o wynikach finansowych, rozmawia Artur Górski z serwisu NewConnector.pl:
Artur Górski: Spółka SFD S.A. zadebiutowała na rynku NewConnect w styczniu 2012 r. Jak ocenia Pan dzisiaj decyzję o upublicznieniu?
Mateusz Pazdan: Dzięki wprowadzeniu Spółki na rynek NewConnect stale zwiększamy przewagę nad konkurencją, umacniając pozycję lidera sprzedaży suplementów diety dla sportowców na polskim rynku, a także aktywnie budując sieć dystrybucji na terenie Unii Europejskiej oraz poza nią.
A.G.: Z emisji akcji serii D oraz E pozyskali Państwo łącznie blisko 1,16 mln zł. Na co przeznaczone zostały te środki?
M.P.: Środki z emisji akcji zostały w całości zainwestowane w rozwój działalności Spółki oraz zakup towarów handlowych.
A.G.: Czym dokładnie zajmuje się Spółka? Jakie segmenty biznesowe może Pan wyróżnić?
M.P.: Spółka zajmuje się detaliczną i hurtową sprzedażą suplementów diety. Jesteśmy także właścicielem portali internetowych o tematyce sportowej jak np. potreningu.pl. Za ich pośrednictwem Spółka sprzedaje także indywidualne plany treningowe i dietetyczne, które nie mają sobie równych w Polsce i Europie.
A.G.: Jak wygląda historia SFD? Od ilu lat są Państwo obecni na rynku?
M.P.: SFD S.A. rozpoczęła działalność w listopadzie 2010 r. na bazie wniesionej aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa kulturystyka.pl Mateusz Pazdan. W 2000 r. została utworzona pierwsza strona internetowa stworzona przez przeze mnie, zamieszczona pod adresem www.kulturystyka.pl oraz pierwsze autorskie forum dyskusyjne zamieszczone pod adresem www.sfd.pl. We wrześniu 2000 r. została powołana do życia działalność gospodarcza pod nazwą kulturystyka.pl Mateusz Pazdan. W październiku 2010 r. zawiązana została spółka akcyjna, której założycielem byłem ja wraz z LST CAPITAL S.A.
A.G.: Czym charakteryzuje się model biznesowy Spółki?
M.P.: Spółka doskonale wykorzystuje stale rosnący, ogólnoświatowy trend związany ze zdrowym i aktywnym stylem życia. Misją Spółki jest wspieranie ludzi w dążeniu do lepszej sylwetki oraz w realizacji ich celów związanych ze sportem i zdrowiem, zapewniając edukację, motywując oraz dostarczając wysokiej jakości produkty i usługi. Wartości, którymi kieruje się Spółka, to: uczciwość, współpraca, szacunek, otwartość i pasja. Nasza Wizją jest natomiast innowacyjne, międzynarodowe, rentowne, stabilne i wiarygodne przedsiębiorstwo, dostarczające w przystępnych cenach wysokiej jakości produkty i usługi, edukując, motywując i spełniając oczekiwania swoich klientów.
A.G.: W jaki sposób zbudowana jest Grupa Kapitałowa SFD? Czy poszczególne podmioty współpracują ze sobą?
M.P.: W skład Grupy Kapitałowej SFD S.A. wchodzą Black Master Sp. z o.o., która jest właścicielem nieruchomości wykorzystywanej jako magazyn główny oraz biura kilku działów, a także Berserk Labs Sp. z o.o. i Balanced Nutrition Sp. z o.o., które są właścicielami marek własnych.
A.G.: Którymi kanałami dystrybucyjnymi realizują Państwo sprzedaż produktów?
M.P.: Sprzedaż detaliczna realizowana jest za pośrednictwem sklepu internetowego www.sfd.pl/sklep oraz portalu potreningu.pl. Sprzedaż hurtową prowadzi z kolei własna sieć przedstawicieli handlowych w kraju i za granicą.
A.G.: Jak oceniłby Pan otoczenie rynkowe SFD? W jakim tempie rośnie w Polsce co roku rynek odżywek i suplementów diety?
M.P.: Od kilkunastu lat rynek rośnie w tempie ok. kilku procent rocznie. Według badań własnych SFD S.A. jest liderem sprzedaży suplementów diety w Polsce.
A.G.: Czy konkurencja w tej branży jest znacząca? Co zaliczyłby Pan do Państwa przewag konkurencyjnych?
M.P.: Na rynku jest wiele mniejszych podmiotów realizujących sprzedaż podobnego asortymentu. SFD S.A. zyskała jednak zaufanie czołowych producentów międzynarodowych oraz polskich, uzyskując dla części asortymentu status wyłącznego dystrybutora. Dodatkowym atutem Spółki jest wyjątkowo duży asortyment produktów dostępnych w stałej sprzedaży.
A.G.: Drugi kwartał 2016 r. oraz całe pierwsze półrocze br. Spółka zakończyła istotnym wzrostem przychodów ze sprzedaż oraz zysku netto. Jakie czynniki o tym zadecydowały?
M.P.: Spółka konsekwentnie wykorzystuje trend rynkowy aktywnie dopasowując swoją ofertę do potrzeb klientów. Wspiera także klientów edukując ich za pośrednictwem własnych portali internetowych. Posiadając doskonałą kadrę oraz wieloletnie doświadczenie, dysponujemy pełną wiedzą o potrzebach klientów i potrafimy je szybko zaspokoić. Spółka szczególną uwagę przykłada do jakości i terminowości obsługi - większość dostaw realizowana jest w ciągu 24 godzin od zamówienia.
A.G.: Jaki wpływ na utrzymanie pozytywnego trendu zwiększania sprzedaży ma dalszy rozwój obszaru e-commerce?
M.P.: Jesteśmy przekonani, że trend e-commerce będzie dodatkowym wsparciem wzrostowego trendu rynku suplementów diety, co jeszcze efektywniej wpłynie na wyniki finansowe Spółki.
A.G.: Pod koniec 2015 r. przeprowadzili Państwo emisję akcji serii F z zachowaniem prawa poboru dla dotychczasowych Akcjonariuszy. Jakie były jej cele emisyjne?
M.P.: Celem emisji akcji serii F było wzmocnienie współpracy ze Spółką jej partnera biznesowego oraz uszanowanie prawa mniejszościowych Akcjonariuszy poprzez zaproszenie ich do udziału w emisji akcji serii F, z czego większość z nich skorzystała.
A.G.: Rynek NewConnect istnieje już od ponad 9-ciu lat. Czy dobrze spełnia on swoją rolę jako źródła pozyskiwania kapitału przez innowacyjne przedsiębiorstwa?
M.P.: Rynek NewConnect jest bardzo dobrą alternatywą dla innych źródeł pozyskania kapitału, istotnie zwiększając rozpoznawalność i wiarygodność notowanego podmiotu. Jest on także doskonałym przygotowaniem przed wprowadzeniem Spółki na rynek regulowany GPW w Warszawie.
A.G.: Bardzo dziękuję za rozmowę.

Mateusz Pazdan, Prezes Zarządu Spółki SFD S.A.